جلسه اول آموزش مداحی توسط سید مهدی میرداماد در تاریخ جمعه 12/ 7/87 ساعت 20
موضوع : صدا
مقدمه بحث
مقام معظم رهبری در دیدار مداحان فرمودند: مداح باید سه چیز داشته باشد و در عین حال نباید داشته باشد! یعنی هم بودنش مفید است و هم مضر! اولین مورد، صدای مداح است که ابزار مهم مداحی است که صدای خوب برای مداحی مفید است آما از طرفی اگر مداحی فقط به صدای خوبی که دارد تکیه کند، این مضر است .
دومین مورد، جمال و ظاهر است. آقا سید مهدی: یک مداح باید به لباس و وضع ظاهری خودش اهمیت بدهد مثلا نوع لباس در عزاداری با مولودی ها متفاوت باشدو ... این خوب است اما مداحی پیدا شود که فقط با قیافه و ظاهر خوبی که دارد مخاطب جمع کنه ، اصلا خوب نیست.
سومین مورد از فرمایشات رهبری ، مسئله مالی است .مداحی به هیچ عنوان نباید شغل یک مداح باشد بلکه باید تمکن مالی داشته باشد که این مورد هم مثل موارد دیگر هم خوبه و هم بد!
نکاتی پیرامون صدا
* خمیر و جوهره صدا باید در وجود انسان باشد به عبارت دیگر داشتن صدای خوب ذاتی است و با تمرین صدای انسان خوب نمی شود بلکه تمرین می تواند صدای خوب را آماده کند. نکته قابل تامل اینکه :
صدای خوب با علاقه بدست نمی آید!
البته یک سری افراد صدای متوسطی دارند که دارای نوسانات است ، این گونه افراد اگر تمرین مستمر داشته باشند در آینده موفق خواهند بود.
آمار صدای خوب در افراد
70 درصد افراد داراری صدای متوسط هستند.
15 درصد داریا صدای خیلی خوب هستند.
15 درصد از افرا هم صدای کاملا ضعیفی دارند.
نکته: اگر کسی روی صدای خود کار کرد ولی بعد از مدتی تمرین را رها کرد ، صدای اولیه او از بین خواهد رفت حتی از قبل تمرین هم بدتر خواهد شد.
تقسیمات صدا:
1-صدا از نظر حجم :
2- صدا از نظر گام
3- صدا از نظر جنس
4- صدا از نظر فرم
حجم : صدا یا قوی است یا ضعیف. نکته: با تمرین نمی توان صدای ضعیف را قوی کرد بلکه این مورد هم ذاتی است .
گام: صدا قابلیت این را دارد که در شش پرده صوتی خود را ایجاد نماید که به هر کدام از این شش پرده گام گفته می شود.
شش گام در صدا: شروع 1 و 2 - توسط 3 و 4 - اوج 5 و 6.
جنس : صدای افراد یا زیر است یا بم.
نکته: قالب های مداحی افراد بسته به زیر یا بم بودن صدایشان دارد لذا تقلید در قالب ها باید براساس جنس صدا صورت بگیرد.
مراحل تقلید در مداحی:
1- مرحله اول : تقلید محض از قالب مداح دیگرکه شامل تقلید از شعر ، سبک ، آهنگ و حتی مکث و شروع می شود.
2- مرحله دوم: تقلید آهنگین یعنی آهنگ مداح مورد نظر تقلید می شود.
3- مرحله سوم: تقلید از نغمه ها و آواها و لحن با علاوه اینکه بتوان ددو مرحله قبل را به خوبی تقلید کند.
4- مرحله چهارم: تقلید ترکیبی یعنی تقلید از لحن و آواهای مداحان مختلف همزمان در مداحی
اگر این چهار مرحله به خوبی پیش رفت( که نشانه آن این است که اگر کسی به مداحی شما گوش کرد نفهمد که از چه کسی تقلید کردی) از تقلید خارج شده و شخص می تواند لحن مختص به خود دشاته باشد و از کس دیگری تقلید نکند.
(جالبه آقا سید مهدی گفت من بعد از 12 سال مداحی به تازگی دارم از مرحله چهارم عبور می کنم! قابل توجه مداحان آماتور و تازه وارد)
وقت مناسب مداحی
17 تا 20 زمان بسیار مناسب
25 به بالا اگر کسی روی صدایش کار کرده باشد امیدی هست و الا کاری برایش نمیشه کرد!
اما صداهای کارکرده در 25 تا 35 سالگی داری اوج است و مانور صدا بسیار بالاست و در 35 تا 55 موقع فرود صداست.
فرم: صدا از حیث فرم یا خام است یا پخته
وِزگی های صدای پخته:
1- از نظر حجم و پر بودن کامل است و شش گام صوتی را داراست و در صورت نیاز می توان بر جنس صدا مسلط شود.
جالب است که 60 درصد مداحان صدایش پخته نیست و به کمک اکو و باند مداحی میکنند!
2- صداهایی که زود از کار نمافتند.
3- صدا در اوج و فرود یکسان است.
4- در مواقع خستگی و مریضی از کار نیافتد.
تکالیف جلسه اول:
1- حفظ شعر به هر کجا نگرم ... سروده غلامرضا سازگار
2- خواندن شعر هر روز به مدت یک ربع الی بیست دقیقه
3- رعایت شش گام در خواند شعر ( بیت اول گام اول بیت دوم گام دوم و....)
شعر زیبای سازگار که در کتاب نخل میثم جلد 4 چاپ شده است:
به هر کجا نگرم جای پای یار من است
برو فراق کناری که یار کنار من است
کنار یار اگر داده ام ز دست قرار
قسم به یا که با یار ، این قرار من است
گدایی من و مسکین نوازی از چو منی
اگر چه در خور او نیست ، افتخار من است
به هر که دامن یاری گرفته می گویم
رها کنید ، اگر یار هست یار من است
تو با من و فراقت هماره می کشدم
که پیش یارم و کوه فراق بار من است
گدای این درم و دولتم تهی دستی است
تمام ثروت من چشم اشک بار من است.
التماس دعا
برچسب ها :